markenriz.reismee.nl

Kunming

Even een kort berichtje vanuit kuming.

Straks vetrekken we met een nachtbus naar Laos, omdat we ons visum voor myanmar niet in beijing hebben gekregen, gaan we dat in Bangkok doen. aangezien we zo veel mogelijk over land willen reizen is dit de beste optie(Ahem 24 uur in een sleeper bus) we gaan dus door laos heen naar thailand.

Onze laatste dag in China is wel raar of je weer opnieuw op vakantie gaat ofzo....

er komt nog een mooi verhaal van Yangshuo, maar dat moet maar efffe wachten tot Laos, en dan eindelijk met foto's.

Nihow !!! China.

En Sabaydi Laos.

Yongding Toulou's

Yongding is een gebied waar allemaal kleine plaatsjes zijn met bijzondere huisjes. Toulou's worden deze eigenlijk huiZEN, genoemd, Ze zijn gemaakt steen en klei/aarde, zijn heel groot en rondom helemaal dicht met een poort. Het is eigelijk een gallerij woning in een cirkel. met in het midden een plein.Tja waar zijn de foto's nou.....

Nou goed weg gevlucht uit Xiamen, kwamen we aan in het kleine dorpje liulan(althans dat denken we)

waar wein een hotelletje zijn beland tegenover onze eerste toulou. Dit hotelletje werd gerund door een chinees stel, die erg aardig waren maar geen woord engels spraken. Wel hadden ze een klein gedeelte vande menu kaartlaten vertalen in het engels en met gebaren konden we ons aardig uit de voeten maken.

we zijn hier drie dagen gebleven en het was erg rustig(op de andere toeristen na?. Overigens zijn de meeste toeristen die wetegen komen niet eenswesters, maar Chinees. Het nadeelis dat zehierdoor nietaltijdzijn ingesteld op engelssprekende toeristen.

We hebben erg genoten van de omgeving en van de rust, lekker vroeg naar de kamer( 7 uur) direct na het eten, en met (helaas)de kippen weer op.

Alleen na drie dagen rondrijden in dit toulou land,Waren we wel een beetje touloumoe.

Nou goed wanneer de foto's geupload kunnen worden, zal het allemaal wel duidelijk worden.

Riz

Xiamen

Het is even geleden dat ik wat geschreven heb, maar ik wilde eigenlijk ook foto's erbij zetten maar helaas gaat dat du niet lukken.

We zijn alweer een tijdje geleden uit Xiamen weg, (ben even de tijd kwijt hier.)

Xiamen leuk ons een leuk rustiek stadje met niet zoveel inwoners en een toeristisch eilandje aan de overkant.

nou dat viel een beetje tegen het was heel groot(naar ons gevoel). Er stonden gigantisch veel hoge skyscrapers, en het was onzettend druk. Dat laatste was ook niet zo gek aangezien we op een zaterdag aankwamen na een trein reis van circa 20 uur. overigens is reizen met de trein hier best goed te doen, je kan kiezen voor een sleeper, dan heb je dus je eigen bedje, wel in een coupe met 4 a 6 anderen, maar het is wel ok, uitzicht is leuk, en je kan een beetje lopen in de trein.

Maar goed Xiamen dus, Nou stel je de kalverstraat voor op een zaterdagmiddag, op de laatste dag van algemene uitverkoop ofzo. Zo zag de hoofdstraat eruit toen wij een beetje verdwaasd van de trein er heen gingen. Nou toen dachten we maar te ontwijken naar het kleine eilandje. Dat was nog drukker, en rommeliger. We hebben toen maar besloten om de Zondag ergens in een park door te brengen met een flesje wijn en wat kaas(ahem, smeerkaas die zoet smaakte, maar goed het idee was er)

En de maandag hebben we een nieuwe poging gewaagd om het eilandje te bezoeken. Dit was erg mooi, en gelukkig rustig. Maar dit was niet onze stad.

Op naar Yongding County.

Yangshuo

Zoals beloofd een verhaaltje over Yangshuo.

Yangshuo is een klein stadje wat eigenlijk in het midden van allemaal limestone rotsen ligt, het is echt een geweldige omgeving, relatief rustig, en het hotel was ontzettend leuk. Oja en de bedden waren echt super zacht!! (dat was voor het eerst in China).

Eerst dus een dagje met de fiets rond gefietst langs de Lulang rivier te fietsen. en de Volgende dag lekker lui op een vlotje zitten.

Verder hadden we de laatste dag nog mazzel want er was een groot vuurwerk vanwege het fishingwater festival(?).

kortom lekker genoten van de rust, eindelijk eens geen hoge flatgebouwen maar hoge rotsen.

nou ja de foto's zeggen eigenlijk wel genoeg,

Food special

Nou wat zal ik eens over het eten zeggen...

Het is meestal erg lekker, alleen weet je vaak niet wat je eet, want of je wijst gewoon iemand anders bord aan, of je heb een plaatjes kaart zonder romaanse tekst(dit kan nog wel eens fout gaan)

en soms weet je wel wat je eet, althans of het vlees of wat anders is.

om te beginnen, is dit land gek op hapjes, snacks en soep(liefst met noodles), vooral die soep komt mark zijn neus uit.

verder gaan de hapjes er goed in en is Mark maar vegetarier af want echt lukken wilde dat niet.

een aantal gekke dingen op een rijtje:

ze zijn gek op zoet, ook in hun worstjes(zelfs bij het english breakfast, bleeh)

ze doen heel veel op stokjes, mais, tofu, worstjes, inktvis,kip en ander vlees.

verder hebben ze hier een heel goed concept, in de diverse shopping malls, dat zijn een soort foodcourts(plein) met allemaal verschillende tentjes met eten, je koopt dan een soort kaart waar je geld op zet, en dan kan je bij een van de tentjes eten bestellen en je betaald dan van het credit van je kaart. het mooie is ook nog dat ze hele mooie opgemaakte nep borden hebben, met voorbeeldjes dus dat je kan zien wat er is, en het was betaalbaar.

koffie, is een lastig verhaal, het blijft natuurlijk eenthee land, een echte goede cappuchino kosttussen de 25 en 40RMB. 1 RMB is 10 eurocent. Datmaakt een goed bakkie dus net zo duur als een goede maaltijd voor 1 (of voor2). Drama, vind ik dus, ben maar op de 3 in 1 nescafe overgestapt das koffie+melk+suiker, in een oplos zakje.

Over de thee, iedereen loopt hier met een eigen thee beker waar je je losse thee in doet, heet water erbij en mee aan de wandel, naar het werk, in de trein, in de bus overal. op sommige plekken kan je deze ook gewoon bijvullen met gratis kokend water,ik doe hier dus mijn oplos koffie in, dan lijkt het nog wat.

bij de foto's komt ook nog een kleine beschrijving, voor zover ik wist wat het was.

eetsmakelijk !!!!

OjaMaya,gefeliciteerd!!!!! xxxxxx

Hangzhou

Nou daar zijn we weer, en jaaaa, eindelijk foto's!

De afgelopen dagen, en de komende zijn we in Hangzhou, Een middel grote stad (slechts 6 miljoen) We moeten namelijk ons Visum verlengen en dat duurt 1 hele week. een week in Shanghai leek ons wat lang dus vandaar dat we het hier doen.

Het is best leuk hier, we zitten aan een mooi meer, het weer is ook opgeknapt, dus dat gaat de goede kant op.

Gisteren zijn we naar een oud stadje geweest Longmen, het was hier e ndaar een beetje opgeknapt(ahem) maar verder zag het er heel authentiek uit. Maar ja het is hier soms net zoals in thailand, ze doen er 2 jaar niets aan en het lijkt meteen oud.

Verder hebben we in het weekend een paar mooie 'nieuwe' tempels en pagoda's bezocht. Heel mooi allemaal maar weer niet zo oud. Vaak waren ze er wel in 625 ad gebouwd maar zijn ze al 16 keer vernietigd en op nieuw opgebouwd.

Vandaag hadden geprobeerd naar een ander dorp te gaan maar helaas stonden we op het verkeerde busstation e zij we dus maar niet gegaan.

morgen weer een dag.

Vrijdag vertrekken we met de trein naar xianmen, duurt circa 26 uur!!!!

Er komt nog een Food 'special' op verzoek aan, met foto's.

verder ben ik ook bezig met een lijstje, 'rare jongens die chinezen' .

ik ga nog effe verder wat fotootjes erop zetten, nu kan het nog...

Shanghai

Ni hou (ofzo)

Even een kort berichtje uit het iet was koude, maar droge Shanghai.

Helaas is foto's uploaden in de internet cafes die wij zijn tegen gekomen niet mogelijk?!?

Dus nog steeds geen foto's, maar als ik een lokatie vind dan gaan we los!

Shanghai dus, Wat een vreemde maar interessante stad. Met heeeeel veel flat gebouwen en dan ook echt van die gigantische !!! Een gebouw is voornamelijk bijzonder, door mark ondertussen de bolletjes toren genoemd( Pearl tv tower)

meer volgt en dan hopelijk met eindelijk foto's!

Riz en Mark

Annette Gefeliciteerd vanuit Xian !!!

Als eerste willen we Annette van harte feliciteren! helaas wil bellen ook niet echt lukken dus doen we het zo maar!

Laughing
lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria!!! etc

Verder een klein verhaaltje nog steeds zonder foto's want de usb ingang in de pc in dit vage internetcafe doen het niet.

We zijn net drie dagen in Xian geweest,(eigenlijk nog steeds maar we gaan straks op de trein)

Een middel grote stad(4 miljoen)met een oude stadsmuur er omheen en natuurlijk het Terracotta army in de buurt.

Nou de soldaatjes waren echt geweldig ! Heel imposant!

wat me hier alleen steeds weer verbaasd is de grootheid waar dingen mee worden opgezet.

ze denken omdat ze hier zoveel ruimte hebben dat je die dan ook maar moet gebruiken. Het was bijvoorbeeld een kwartier lopen vanaf de ingang tot aan de kaartverkoop van de soldaatjes. en dan was je nog niet eens bij de soldaatjes!! De dierentuin in beijing was ook zo gigantisch groot, en dat voor een stads dierentuin. op een bepaald moment kwamen we daar een bordje tegen, nog 1,5 km voordat je bij de panda's was ! en dat was nog niet eens de breedte van de hele dierentuin!

Verder is het hier lekker koud! het heeft twee dagen geleden nog gesneeuwd hier maar we hebben mazzel gehad, want er heerst hier nu de zwaarste sneeuwstorm sinds 50 jaar(hebben wij weer) en heel veel vervoer ligt plat. Maar als het goed is is onze volgende bestemming wat warmer. Shanghai !

het ligt in ieder geval zuidelijker ;)

nou mijn uurtje hier is bijna op,

tot schrijvens, en duimen voor foto's voor het volgende cafe