markenriz.reismee.nl

Rare jongens die Chinezen...

Ok na 6 weken rond gelopen te hebben in China zijn meeste van de dingen die ik hieronder ga opschrijven zo gewoon geworden, dat het bijna gek lijkt om ze op te schrijven, maar goed hier komt ie dan, nog even zonder foto's want inpluggen gaat hier niet.

- de electronische fiets, is helemaal hot in China, met daarnaast ook de electrische brommers, die gewoon in een stopcontact gaan om opgeladen te worden. Het nadeel van de brommers is dat ze dus geen herrie maken, en dat kan best gevaarlijk zijn met oversteken ,want aan de regels houden doen ze hier niet aan.

- dat brengt me dus bij het volgende punt, rechts afslaand verkeer gaat altijd voor, ook bij stoplichten en een zebra pad wat dus inhoud dat je ontzettend goed moet opletten want je moet eerst links kijken voor die blindgangers die echt niet stoppen, dan moet je nog opletten voor fietsers en brommers want die stoppen ook niet altijd voor het stoplicht, en dan moet je weer uitkijken voor de rechtsafslaanders van de andere kant!!!!

- er zijn in China ontzettend veel publieke WC's, Gratis en meestal ook redelijk schoon, maar dat schone heeft ook met de opbouw te maken, soms is het een lange goot, waar afschijdings muurtjes tussen zitten waar je dus boven moet hangen, bijna altijd zonder deuren. alleen zijn die muurtjes niet zo hoog, en als ik daar in sta met mijn 1.80 m dan voel ik me soms wat bekeken...

- Heet en koud drinkwater is overal te verkrijgen, ideaal met de Theebeker(zie food special)

- aan plastic zakjes doen ze hier niet, alles voor het ' millieu' behalve dan als het bijv regent buiten, dan krijg je verplicht over de paraplu een plastic zak heen zodat de winkel/shopping mall of gemeente gebouw niet zo nat wordt...

- ook in het kader van het milieu, kaartjes in de douche en bij het bed, met de boodschap : leg dit kaartje alleen op het bed als u echt verschoning wilt, dank u voor het behoud van ons milieu(of iets in die strekking)

- Men praat graag tegen je in China, en vooral in het Chinees, en als je dan zegt i dont understand, praten ze gewoon nog harder, of ik doe mijn handen op mijn oor(ja echt gedaan) of ik begin gewoon in het nederlands terug te lullen....

- bijna alle hotel kamers hebben een 80 voor het kamer nummer staan, die ze niet uitspreken, in het begin een beetje verwarrend, want je zegt mag ik sleutel 80305, en dan zeggen ze ah kamer 305.... Maar dat schijnt dus voor geluk te zijn.

- Ze hebben hier ook 'onze' kleding winkels zoals H&M, en Zelfs C&A, vooral dat laatste vonden we erg grappig. ook omdat ze de zelfde prijzen handhaven als NL, wat dus inhoud dat ze in China dus heel duur zijn... en in de Luxe Shopping malls zitten ! ze hebben zelfs de zelfde collectie alleen in hele kleine maatjes :(.

- De kruisloze baby broek. Ja dat was toch iets. Baby's hier hebben zo nu en dan een broek of pakje aan met een soort open kruis. Voor als wanneer de baby moet plassen of poepen het gewoon boven een goot of vuilnis bak wordt gehangen en gaan met die handel !!

- Een waterkoker op je kamer. geweldig om je eigen thee te zetten!!! voor mij dan oploskoffie.

- de verlichting in de bus gaat uit op het moment dat ie gaat rijden, savonds echt onhandig als je ijverig op je kaart aan het kijken bent of je wel de goede kant opgaat...

- in sommige restaurants moet je vooraf betalen, beetje raar vind ik maar goed het zorgt wel voor een snelle doorstroming.

- Deze vond ik geweldig, het netje voor je telefoon in de WC van de trein, je moet de foto zien. Aangezien het hurk WCs zijn valt er natuurlijk van alles uit je zak, en je wil echt niets op de grond daar laten vallen, zeker je telefoon niet!

- Ze zijn hier erg weg van een soort mouwbeschemers, een stukje stof dat je rondom de onderkant van de mouw van je kleren schuift zodat hij niet zo vies wordt......

- In een hotel was de verwarming van de badkamer toch wel heel bijzonder, namelijk 4 grote terrarium lampen! ik heb nog nooit zo lang mijn tanden staan poetsen. Het was ook dan wel koud daar snachts(dit was bij die Toulous)

- het lijkt wel of hun oren op een ander signaal niveau/ volume zitten, want heel veel dingen deden echt pijn aan onze oren terwijl verder niemand er van op ook, ook met muziek is dat af en toe vreselijk.

- en de laatste: de pratende pinautomaat, ja hij (of eigenlijk zij) leest voor wat er op het scherm staat. gelukkig niet alles, wij waren nog bang dat ze zou zeggen: please dont forget to take your 1 million Yuan before u leave!! haha.

nou dat was het dan.

ik hoop dat jullie het leuk vonden.

greez Riz

Ton

Geweldig deze verhaaltjes, ze zijn schitterend.

Son zal de kleine kleding maatjes in China wel aanspreken.

Beterschap en neem niet te veel imodium of zo, want daar was ik eens de diaree snel van kwijt, maar heb ik 4 dagen pijn in mijn maag van gehad.

Liefs, Ton en Son

Francis

Dit zijn wel echt de grappigste dingen om te lezen. Hoe mensen daar samenleven en wat zij doodnormaal vinden. Geweldig!
Zij zullen hun ogen wel uitkijken als ze in Nederland zijn... "Wat een rare snuiters, die nederlanders."

Marcel en Annette

Hartstikke leuk al die mini-feitjes en verhaaltjes.
Het mooiste op dit moment vonden we de kruisloze baby-broekjes, die komen bij jullie nu vast wel goed van pas.

Staat er bij hun C&A ook "is toch voordeliger"?

Ja, het is best grappig om te lezen, hoe andere culturen bepaalde dingen toch heel anders doen dan wij gewend zijn. Maar dat zal andersom ook best wel gelden.
Maar, zoals reeds gezegd, het is erg leuk om te lezen, dus hou dit soort "ditjes en datjes" er maar in.

Liefs

monique

Hallo daar in het verre oosten,

Als ik de verhalen lees maken jullie toch heel wat mee, zeker het WC verhaal.....hhmm ik denk dat jullie af en toe heel wat moeten afzien, des te meer zal je straks je eigen wc-tje weer waarderen.
Geniet er nog maar lekker van en blijf vooral schrijven, erg leuk om te lezen.

Groetjes,
Monique

moeder Ank

HOi lieve vacantiegangers,
Wat ik lees, zou ik al diarree van krijgen bij het idee, omboven eengat te hangen. boehh, leuke verhalen
liefs knuffel mams

Hoi Kanjers,

Jullie zullen inmiddels wel in Maleisië zitten, dus heten we jullie van harte welkom.
Hoe was de vlucht? Geen problemen, nemen we aan.
Al een hotelletje gevonden? Je weet, anders komt die overbekende brug er weer aan.
Nou nog effe rustig bijkomen van jullie zware vakantie, maar blijf wel genieten.

Hele dikke knuffels

Riz

effe kort, zijn goed aangekomen, en druk aan het bekijken wat we nou eigenlijk hier gaan doen.
xxx riz en mar

Hoi Kanjers,

Blij dat jullie goed aangekomen zijn en we wachten met spanning foto's af van al het moois, dat jullie ongetwijfeld zullen gaan zien en van zullen genieten.

Hele dikke knuffels

Hoi Kanjers,

Is er ook zo iets als een Maleisische Valentijnsdag en zo ja, hebben jullie daar nog wat aan gedaan?
Of doen jullie daar überhaupt niets aan (net als wij)?
We hebben zo'n idee, dat jullie alleen nog maar lekker wat luieren op het strand, een beetje snorkelen en wat je nog meer kan bedenken aan ontspannende zaken (Ja, wij weten er nog wel een). En gelijk hebben jullie.
Geniet nog maar volop, voor je het weet, is het voorbij.
Foto's zien we wel als jullie weer terug zijn.

Hele dikke knuffels van ons

Mracel en Annette

Hoi Kanjers,

We weten het, het is niet leuk voor jullie, maar het zit er wel bijna op. En dan weer terug in de kou, dat zal niet meevallen.
Maak van die laatste dag nog een geweldige dag, maar zorg wel, dat jullie niet het vliegtuig ingerold hoeven te worden. Anyways, geniet er nog zo veel mogelijk van.
Een hele goeie en rustige terugvlucht en vergeet niet, om vlak voor de landing heeeeele dikke truien aan te trekken.
Dikke knuffels, sys

Marco en Lina

Idd rare jongens die Chinezen! Onze plannen zijn ook veranderd en zitten nu in Xi'an.... Morgen naar een goede pottenbakker hier in de buurt. Soldaatjes kijken...O, enne, het was hier vooral steenkoud, dus hebben we North Face weer wat verlies bezorgd en goede nepjassen aangeschaft.
Grtz. Lina & Marco

ellen

Hoi, Al weer een hel klein beetje gewend? Of alweer nieuwe reisplannen...
Deze winter went nooit! het mag nu warm water gaan regenen. Wat een prachtige Boedha's (met een H)
Jullie hebben echt veel gezien, geweldig.

Liefs Ellen en overige Timpen.

Arianne

Stomtoevallig kom ik op deze site terecht, maar vermaak me werkelijk met de aansporende manier van vertellen. Jullie halen een ver land opeens dichtbij. Dank je wel!